www.shariaty.com www.mozaffarshariaty.com مظفر شريعتي Facebook youtub twitter g+ blogspot درباره من نوشته ها کارهای صوتی کارهای تصویری عکس صفحات گوناگون ناشنوایان |
با. در اين كتاب، قصد
من آن است كه به اختصار هرچه تمامتر معلوم دارم كه نبوغ و كوشش بشري در ساختن
ميراث فرهنگي ما تا چه حد مؤثر بوده است، و از حقيقت و جوهر ترقيات روح ابداع و
اختراع، سازمانهاي اقتصادي، اشكال مختلف حكومتها، تمايلات مختلف ديني، تكامل اخلاق
و آداب، شاهكارهاي ادبيات، پيشرفت علوم، خردمنديهاي فلسفي، و ابتكارات هنري سخن
برانم و، در هر قسمت، از علل و آثار آنها بحث كنم. بر من پوشيده نيست كه دست زدن
به چنين كاري عمل دشوار و بزرگي است و كسي كه به آن ميپردازد مثل اين است كه
گرفتار غرور شده باشد. پس از سالهاي فراوان كار، من تازه توانستهام كه يك پنجم
كتاب را تمام كنم، و نيك ميدانم كه يك فرد و يك دورة زندگي هرگز نميتواند به اين
عمل مهم به وجه شايسته قيام كند. با وجود اين، رؤيايي در برابر من مسجم شده است
كه، با وجود اشتباهات فراواني كه ناچار در چنين اثري پيدا ميشود، كاري كه من كردهام
ممكن است براي كساني كه تمايلات فلسفي وادارشان ميكند تا امور را به شكل كلي و
مجموع مورد نظر قرار دهند و هر امر جزئي را در محل زماني خود در صورت مجسم شدة
واحدي ببينند، مفيد واقع شود، و به اين ترتيب به وحدت و جامعيتي كه طالب آن هستند
به صورتي علمي دسترسي پيدا كنند.
مدت مديدي است كه من به اين عقيده رسيدهام كه طريقة نوشتن تاريخ به شكل
قسمتهاي مجزا از يكديگر، كه من آن را ترتيب طولي نام ميدهم – مانند تاريخ
اقتصادي، تاريخ سياسي، تاريخ مذهبي، تاريخ فلسفه، تاريخ ادبيات، تاريخ علوم، تاريخ
موسيقي، و تاريخ هنر – حق وحدت زندگاني بشري را ادا نميكند، و تاريخ در عين حال
كه به صورت طولي نوشته ميشود بايد متفرعاتي هم داشته باشد، و جنبة تركيبي و
تحليلي هر دو بايد مراعات شود؛ تاريخ وقتي به صورت كمال مطلوب نزديك خواهد شد كه
مورخ، براي هر دورة تاريخي، صورت كاملي از سازمانها و حوادث و طرق زندگيي را كه از
مجموع آنها فرهنگ يك ملت ساخته ميشود رسم كند. ولي تراكم اطلاعات در تاريخ نيز
مانند علوم سبب تجزيه و انقسام شده و صدها شعبة اختصاصي از آن ميان بيرون آمده
است، و محققان اين عمل را كه كسي در صدد برآيد جهان مادي يا گذشتة زندة بشري را
يكجا تصوير كند ممنوع داشتهاند، زيرا هرچه وسعت ميدان كار زيادتر باشد، خطر
اشتباه بيشتر ميشود؛ و هركس كه در راه ساختن صورت واحد مركبي برآيد كه همه چيز را
شامل شود، ناچار هدف تيرهاي انتقاد متخصصان فن خواهد شد. پتاح حوتپ، پنج هزار سال
پيش از اين، چنين نوشته است: «فكر كن كه ممكن است در مجلسي كه سخن ميگويي
كارشناسي در ميان حاضران مجلس باشد و به معارضة با تو برخيزد؛ به همين جهت است كه
نبايد در هر مجلس از هر دري سخن گفته شود، كه اين عين ديوانگي است.» نوشتن تاريخي
براي بشريت به اندازة تمام كوششهاي فلسفي ادعاآميز است؛ اين عمل در نظر ما صورت
مسخرهآميز يك جزء را مجسم ميسازد كه ميخواهد كلي را كه خود پارهاي از آن است
توضيح دهد. چنين اقدام جسورانهاي مانند ورود در فلسفه عذر مقبولي ندارد، و بهترين
وصفي كه از آن بشود اين است كه آن را تهوري احمقانه بدانند؛ با همة اين احوال، خوب
است كه اجازة اين آرزو را بدهند كه در اين ميدان نيز مانند فلسفه بعضي از مردم
حادثهجو وارد شوند و در گردابهاي مرگبار آن به شناوري بپردازند.
اگر داستان ما از شرق آغاز ميكند، نه تنها از آنروست كه آسيا قديميترين
نمايشگاه مدنيت است، بلكه از آن جهت است كه اين تمدنها به منزلة خميرمايه و شالودة
فرهنگ يونان و روم هستند، كه سر هنري مين باشتباه آن را سرچشمهاي ميداند كه عقل
و فكر جديد از آن سيراب شده است. اگر نيك بدانيم كه چه اندازه از اختراعات لازم
براي زندگي و همچنين سازمان اقتصادي و سياسي يا علوم و ادبيات و آنچه در فلسفه و
دين داريم از مصر و شرق برخاسته، تعجب خواهيم كرد. در حالت كنوني – كه بزرگي اروپا
رو به زوال ميرود و در عين حال آسيا مشغول به تجديد حيات است و خوب ميتوان پيشبيني
كرد كه بزرگترين مسئلة قرن بيستم قضية تصادم ميان شرق و غرب خواهد بود – نوشتن
تاريخ بر سنت قديم، يعني به اين ترتيب كه از يونان و روم شروع شود و تمام آسيا در
چند سطر خلاصه گردد، نه تنها يك خطاي علمي است، بلكه نقص بزرگي در نمايش واقعيتها
به شمار ميرود، و ممكن است نتايج شومي داشته باشد. آينده متوجه اقيانوس آرام است،
و ما بايد همة هوش و حواس خود را به اين طرف از جهان معطوف داريم.
ولي دماغ غربي چگونه ممكن است مشرق زمين را فهم كند؟ هشت سالي كه من در
مطالعه و مسافرت گذراندم به من فهماند كه اگر يك غربي تمام عمر خود را به مطالعه
در قضاياي مشرق زمين وقف كند، باز هم نميتواند روح اسرارآميز شرقي را چنانكه هست
درك كند.
ممكن است هر بخش يا هر فصلي از اين كتاب اسباب تكدر خاطر يا استهزاي
خوانندة وطنپرست شرقي قرار گيرد: يهودي بسيار متعصب در عقايد خود، بايستي به صبر و
حوصلة قديمي كه در او سراغ داريم متوسل شود تا بتواند از آنچه من دربارة يهوه
نوشتهام چشمپوشي كند؛ فيلسوف هندو افسوس خواهد خورد كه من تا چه حد به سطح و
ظاهر فلسفة هندي نگريسته و در عمق آن وارد نشدهام؛ و حكيم چيني يا ژاپني، كه اين
كتاب را ميخواند و ميبيند كه از درياي ژرف ادبيات و فلسفة او منتخبات نامطبوع و
مختصري در اينجا آوردهام، ناچار به من از روي دلسوزي خواهد خنديد.
آقاي هري ولفسن، استاد دانشگاه هاروارد، بعضي از اشتباهات مربوط به دولت
يهود را اصلاح كرده است؛ و دكتر آناندا كومار شوامي، از مدرسة عالي هنرهاي زيباي
بستن، بخش مخصوص به هندوستان را با تحمل رنج فراوان اصلاح كرده، و البته مقصودم
اين نيست كه نتايجي كه در اين كتاب به آنها رسيدهام، يا خطاهايي كه هنوز در آن
موجود است، به مسئوليت مشاراليه است. آقاي اچ. اچ. گوون، شرقشناس بزرگوار دانشگاه
واشينگتن، به اتفاق آقاي اپتن كلوز، كه گويي اطلاعات او نسبت به مشرق زمين بيپايان
است، خطاهاي فاحشي را كه در فصلهاي مربوط به ژاپن و چين وجود داشت اصلاح كردهاند،
و آقاي جرج سوكولسكي در فصلهاي مربوط به زمان معاصر شرق دور، نظر به وسعت اطلاعي
كه در اين زمينه دارد، تجديد نظر كرده است. اگر خوانندگان به اين كتاب آن اندازه توجه
كنند كه به چاپ دوم برسد، آن گاه فرصت را غنيمت خواهيم شمرد و نظرهاي اصلاحي
خوانندگان و كارشناسان و انتقادكنندگان را در آن وارد خواهيم كرد. در اينجا اجازه
ميخواهم كه كلام تاي تونگ نويسندة كتاب تاريخ خط چيني در قرن سيزدهم را تكرار كنم
و بگويم: «اگر ميخواستم آن اندازه منتظر بمانم تا كتابم كامل شود، هرگز از نوشتن
اين كتاب فارغ نميشدم.»
ما اينك در روزگاري به سر ميبريم كه مردم براي كسب معرفت بيشتر از گوش
خود استفاده ميكنند، و نميتوان انتظار داشت كتابهاي گرانقيمتي كه موضوع آنها
دلپسند عدة معدودي است كه تمام عالم را وطن خود تصور ميكنند، رواج فراوان به دست
آورند؛ به همين جهت، ممكن است ساير قسمتهاي اين دوره كتاب در نتيجة حوادث اقتصادي
دير منتشر شود. اگر توجه مردم به اين عمل تهورآميز من به اندازهاي باشد كه من
بدون وقفه به آن ادامه بدهم، بخش دوم آن در اواخر سال 1940 حاضر خواهد بود، و اگر
عمري باشد، بخشهاي پس از آن در فاصلههاي پنج سال به پنج سال حاضر چاپ خواهد بود.
كمال مسرت من در آن است كه تنها به اين كار مشغول باشم و به هيچ عمل ادبي ديگر
نپردازم. من به اندازهاي كه وقت و مقتضيات اجازه بدهد در كار خود ميكوشم، به اين
اميد كه دستهاي از معاصران كه با من همراه هستند در راه تحصيل علم با من پير ميشوند،
و كتابهاي من براي فرزندان ما كمكي است تا گنجهاي گرانبهايي را كه از پدران ما
رسيده بهتر بشناسند و از آنها لذت ببرند.
ويل دورانت
مارس 1935
تاريخ تمدن
ويل دورانت
1. مشرق زمين: گاهوارة تمدن
2.
يونان باستان
3.
قيصر و مسيح
4. عصر ايمان
5.
رنسانس
6.
اصلاح ديني
7. آغاز عصر خرد
8. لويي چهردهم
9. عصر ولتر
10. روسو و انقلاب
11. عصر ناپلئون
مترجمان
احمد بطحائي احمد آرام ع. پاشايي اميرحسين آريانپور فتحالله مجتبايي
هوشنگ پيرنظر
حميد عنايت پرويز داريوش علياصغر سروش ابوطالب صارمي ابوالقاسم پاينده
ابوالقاسم طاهري صفدر تقيزاده فريدون بدرهاي سهيل آذري پرويز مرزبان
اسماعيل دولتشاهي عبدالحسين شريفيان ضياءالدين طباطبايي علياصغر بهرامبيگي
ويراستاران
محمود مصاحب هرمز همايونپور داريوش آشوري محمود عباديان
جواد يوسفيان هرمز عبداللهي نادر هدي سعيد حميديان حسن انوشه
حسن پستا خشايار ديهيمي ابراهيم مكلا
سرويراستار: محمود مصاحب
مشرق زمين
پيدايش تمدن
تعريف – عوامل جغرافيايي – زمينشناختي – اقتصادي – نژادي –
رواني – علل انحطاط و اضمحلال تمدنها
فقدان حس پيشبيني در ملل
اوليه – آغاز دورانديشي – شكار و ماهيگيري – گلهداري – اهلي كردن حيوانات –
كشاورزي – خوراك – آشپزي – آدمخواري
آتش – ادوات و آلات
اوليه – بافندگي و كوزهگري – بنايي و حمل و نقل – بازرگاني و امور مالي
كمونيسم اوليه – علل از بين رفتن آن – اصول مالكيت خصوصي –
بردگي – طبقات اجتماعي
غريزة مخالفت با
اجتماع – هرج و مرج اوليه – قبيله و عشيره – پادشاه – جنگ
دولت به عنوان عامل
تنظيم قوا – اجتماع اشتراكي دهكده – دستياران روانشناختي دولت
بيقانوني – قانون و
عرف – انتقام – جريمه – محاكمه – روش آزمايش (اوردالي) – دوئل – مجازات – آزادي
اوليه
وظيفة آن در مدنيت – قبيله و خانواده – پيدايش توجه و عنايت
به طفل در والدين – بياهميت بودن پدر – جدا شدن دو جنس – حقوق مادري – وضع زن –
وظايف او – پيروزيهاي اقتصادي او – پدرشاهي – فرمانبرداري زن
معني ازدواج – مبناي
آن از لحاظ زيستشناسي – كمونيسم جنسي – ازدواج آزمايشي – ازدواج گروهي – ازدواج
فردي – تعدد زوجات – اثر آن در بهبود نسل – زن گرفتن از بيرون عشيره (برونگاني) –
ازدواج در مقابل خدمت، در مقابل ربودن زن، و در مقابل خريداري (كنيز) – عشق در نزد
مردم اوليه – نقش اقتصادي ازدواج
روابط پيش از ازدواج –
روسپيگري – عفت – بكارت – دو نوع قاعده – حجب – نسبي بودن اخلاق – نقش زيستشناختي
حجب – زنا – طلاق – سقط جنين – بچه كشي – كودكي – فرد
ماهيت فضيلت و رذيلت –
آزمندي – خيانتكاري – قساوت و تعدي به حق ديگران – آدمكشي – خودكشي – اجتماعي شدن
فرد – نوعدوستي – مهماننوازي – ادب – اخلاق از نظر قبيله – اخلاق اوليه و اخلاق
جديد – دين و اخلاق
الحاد در نزد ملتهاي اوليه
ترس – شگفتي – خوابها
– روح – جانگرايي
خورشيد – ستارگان –
زمين – جنس – جانوران – توتمپرستي – انتقال به خدايان بشري – روحپرستي – نياپرستي
سحر و جادو – آداب
مربوط به كشاورزي – جشنهاي آزادي جنسي – داستان زنده شدن خدا پس از مرگ – سحر و
خرافات – سحر و علم – كاهنان
دين و دولت – محرمات (تابو) – محرمات جنسي – كندي دين در
تناسب با محيط – غيرديني شدن اخلاق
فصل پنجم: عوامل عقلي و روحي تمدن،
لغت و زبان – آثار
نخستين آن در جانوران – ريشههاي انساني زبان – تكامل زبان و نتايج آن – تربيت –
ورود طفل در اجتماع – خطنويسي – شعر
سرچشمههاي علم –
رياضيات – نجوم – پزشكي – جراحي
معني زيبايي – هنر – مفهوم زيبايي در نزد ملل اوليه – رنگ كردن
بدن – آرايهها – خالكوبي – شكافتن پوست به قصد زينت – پوشاك – زينتآلات – كوزهگري
– نقاشي – مجسمهسازي – معماري – رقص – موسيقي – دين – آمادگيهاي اوليه براي تمدن
فصل ششم: ماقبل تاريخ و آغاز مدنيت،
فرهنگ عصر ديرينهسنگي (حجر قديم)،
منظور از مطالعة ماقبل تاريخ – داستان علم باستانشناسي
اوضاع زمينشناختي –
اشكال و نژادهاي مختلف بشر
افزارها – آتش – نقاشي – مجسمهسازي
فضولات مطبخ –
آبنشينها – پيدايش كشاورزي – اهلي كردن جانوران – امور فني – بافندگي – كوزهگري –
ساختمان – وسايل حمل و نقل – دين – علم – مقدماتي كه در دورة ماقبل تاريخ براي
تمدن فراهم شده
مرحلة انتقال از ماقبل تاريخ به تاريخ،
مس – مفرغ – آهن
پيدايش احتمالي آن از
سفالگري - «رموز مديترانهاي» - خطوط هيروگليفي – الفبا
پولينزي – آتلانتيس
آسياي ميانه – آنائو – خطوط انتشار
كتاب اول
خاور نزديك
جدول گاهشماري تاريخ خاور نزديك،
مقدمه – سهم خاور نزديك در تمدن باختري
تمدن شوش – چرخ كوزهگري
– چرخ ارابه
اكتشاف سرزمين سومر – وضع جغرافيايي – نژاد – ظواهر – طوفان
سومري – شاهان – يك مصلح باستاني – سارگن شاه اكد – عصر طلايي اور
زمين – صناعت – بازرگاني – طبقات مردم – علم
شاهان – آيين جنگاوري –
اشراف و زمينداران – قانون
مجموعة خدايان سومري –
خوراك خدايان – اساطير خدايان – تعليم و تربيت – نماز سومري – فحشاي مذهبي – حقوق
زن – آرايههاي سومري
خطنويسي – ادبيات – معابد و كاخها – مجسمهسازي – سفالگري –
جواهرسازي – خلاصهاي از فرهنگ و تمدن سومري
تأثير سومر در بينالنهرين – عربستان قديم – تأثير بينالنهرين
در مصر
اسكندريه – نيل –
اهرام – ابوالهول
ممفيس – شاهكارهاي ملكه حتشپسوت – دو مجسمة ممنون – الاقصر
و كرنك – بزرگي تمدن مصر
شامپوليون و سنگ رشيد
عصر ديرينه سنگي – عصر
نو سنگي – عصر بداري – عصر پيش از سلسلهها – نژاد مصريان
«نوم»ها – نخستين شخصيت
تاريخي – خئوپس – خفرن – غرض از ساختن اهرام – هنر مقابر – موميايي كردن
عصر ملوكالطوايفي –
سلسلة دوازدهم – تسلط هيكسوسها
ملكة بزرگ – تحوطمس سوم – اوج عظمت مصر
معدنچيان – صنعتگران –
كارگران – مهندسان – حمل و نقل – چاپار – بازرگاني و امور مالي – منشيها
دستگاه اداري و
كارمندان – قوانين – وزير – فرعون
زنا با محارم در دربار
– اندرون شاهي – ازدواج – وضع زن – مادر شاهي در مصر – مسائل اخلاقي جنسي
اخلاق شخصي – بازيها –
ظواهر – آرايهها – لباس – جواهرات
تعليم و تربيت – مدارس
دولتي – كاغذ و مركب – مراحل مختلف تكامل خطنويسي – اشكال خطنويسي مصري
متنها و كتابخانهها –
سندباد مصري – داستان سينوحه – داستانهاي خيالي – قطعهاي عاشقانه – غزليات –
تاريخ – انقلاب ادبي
منشأ علوم مصري – رياضيات
– علم نجوم و تقويم – تشريح و زيستشناسي – پزشكي و جراحي و بهداشت
معماري – مجسمهسازي
در دورههاي سلطنت قديم و ميانه و امپراطوري وسائيسي – نقش برجسته – نقاشي – هنرهاي
كوچك – موسيقي – هنرمندان
تعاليم پتاح – حوتپ –
تحذيرات ايپورو – محاورات يك فرد بدبين به اجتماع – روحانيون مصري
خدايان آسماني – خورشيد خدا – گياه خدايان – جانور خدايان –
خدايان روابط جنسي – خدايان بشري – اوزيريس – ايسيس و هوروس – خرده خدايان –
كاهنان – عقيدة خلود – مردهنامه – اعترافات منفي – سحر – فساد
سجاياي اخناتون – دين جديد – سرود خورشيد – يكتاپرستي –
عقيدة تازه – هنر تازه – عكسالعمل – نفرتيتي – انحطاط امپراطوري جديد – مرگ
اخناتون
توت عنخآمون – كوششهاي رامسس دوم – ثروت كاهنان – فقر ملت
– تسخير مصر – سهم مصر در پيشرفت تمدن
سهم بابل در تمدن جديد
– سرزمين ميان دو نهر – حموربي – پايتخت وي – تسلط كاسيها – نامههاي تلالعمارنة
– فتح بابل به دست آشوريان – بختنصر – بابل در روزگار ترقي خود
شكار – برزگري – خوراك
– صناعت – حمل و نقل – خطرهاي بازرگاني – رباخواران – بردگان
قانون نامة حموربي –
اقتدار شاه – محاكمه با روش آزمايش – قصاص – انواع مجازاتها – قانون مزدها و
قيمتها – پرداخت غرامت كالاهاي دزديدهشده از طرف دولت
دين و دولت – وظايف و
اقتدارات كاهنان – خرده خدايان – مردوك – عشتر – داستانهاي بابلي دربارة آفرينش و
طوفان – عشقورزي عشتر و تموز – فرود آمدن عشتر به دوزخ – مرگ تموز و رستاخيز وي –
آداب و شعاير ديني – سرودهاي توبه – گناه – سحر – خرافات
وقوع طلاق ميان دين و
اخلاق – فحشاي مقدس – رابطة آزاد زن و مرد – ازدواج – زنا – طلاق – وضع زن – فساد
اخلاق
خط ميخي – گشودن رموز
آن – زبان – ادبيات – حماسة گيلگمش
خرده هنرها – موسيقي –
نقاشي – مجسمهسازي – نقش برجسته – معماري
رياضيات – نجوم –
تقويم – جغرافيا – پزشكي
دين و فلسفه – ايوب
بابلي – كحيلث بابلي – يك ضدروحاني بابلي
آغاز تاريخ آن – شهرها
– نژاد – كشورگشايان - سناخريب و اسرحدون - «سارداناپالوس» (آسور باني پال)
استعمار – جنگاوري
آشوريان – خدايان جنگجو – قانون – انواع مجازات – شكل اداره – سختي و بيرحمي شاهان
خودكامة مشرق زمين
صنعت و بازرگاني –
ازدواج و اخلاق – مذهب و علم – متون كتابخانهها – عاليترين نمونة مرد كامل در نظر
آشوريان
خرده هنرها – نقش
برجسته – مجسمهسازي – ساختمان – صفحهاي از «سارداناپالوس»
آخرين روزهاي يك شاه – علل انقراض آشور – سقوط نينوا
صحنة نژادي – ميتانيها
– حتيها – ارامنه – سكاها – فريگياييان – مادر مقدس – ليدياييان – كرزوس – ضرب سكه
– كرزوس و سولون و كوروش
قدمت اعراب – فنيقيان – بازرگاني جهاني ايشان – كشتيراني
آنان بر گرد افريقا – مستعمرات – صور و صيدا – خدايان – انتشار الفبا – سوريه –
عشتاروت – مرگ و رستاخيز آدونيس – قرباني كردن كودكان
فلسطين – اقليم – دورة
ماقبل تاريخ – ملت ابراهيم – يهوديان در مصر – سفر خروج – فتح كنعان
اصل يهود – ظواهر –
زبان سازمان اداري – داوران و شاهان – شائول – داوود – سليمان – ثروت او – هيكل –
پيدايش مشكل اجتماعي در بنياسرائيل
چندخدايي – يهوه –
اعتقاد به بزرگترين خدا – خصايص دين عبراني – انديشة گناه – قرباني – ختنه كردن –
روحانيت – خدايان عجيب
جنگ طبقاتي – منشأ
انبيا – عاموس در اورشليم – اشعيا – حملة وي به توانگران – اعتقاد وي به يك مسيح –
تأثير انبيا
ولادت تورات – ويران
شدن اورشليم – اسارت بابلي – ارميا – حزقيال – اشعياي دوم – آزاد شدن يهوديان –
هيكل دوم
سفر شريعت – تأليف
اسفار پنجگانه – اساطير «آفرينش» - شريعت موسي – احكام عشره (ده فرمان) – مفهوم
خدا – روز سبت – خانوادة يهودي – ارزيابي شريعت موسي
تاريخ – قصه – شعر – مزامير – غزل غزلها – امثال – ايوب –
فكر ابديت – بدبيني كتاب جامعه – آمدن اسكندر
دورة عظمت مادها و انقراض ايشان،
منشأ اين قوم – شاهان
ايشان – پيمان خون سارديس – انقراض دولت ماد
كوروش داستاني –
سياستهاي روشن وي – كبوجيه – داريوش بزرگ – حمله به يونان
دولت شاهنشاهي – ملت –
زبان – دهقانان – شاهراههاي شاهنشاهي – بازرگاني و امور مالي
شاه – اشراف – سپاه –
قانون – كيفري وحشيانه – پايتختها – ايالات (ساتراپنشينها) – هنر بزرگ اداره كردن
ظهور پيامبر – دين
ايران پيش از زردشت – كتاب مقدس پارسيها – اهورمزدا – ارواح پاك و ارواح پليد –
مبارزة ميان آنها براي تسلط بر جهان
آدمي ميدان جنگ خير و
شر است – آتش جاوداني – جهنم و اعراف و بهشت – آيين مهرپرستي – مغان – پارسيان
قساوت بزرگواري –
قانون پاكيزگي – گناهان جسماني – دوشيزگان و مردان عزب – ازدواج – زنان – كودكان –
نظر پارسيان در تعليم و تربيت
پزشكي – خردههنرها –
گور كوروش و گور داريوش – كاخ پرسپوليس – نقش ديواري – تيراندازان – ارزيابي هنر
پارسي
چگونه ملتي ميميرد – خشيارشا – فصلي از آدمكشي – اردشير
دوم – كوروش كوچك – داريوش (يا داراي) اصغر – علل سياسي و نظامي و اخلاقي انحطاط –
فتح پارس به دست اسكندر و پيشروي او در هندوستان
كتاب دوم
هند و همسايگانش
كشف دوبارة هند – نظري
به نقشه – تأثيرات اقليمي
ماقبل تاريخ هند –
موهنجوـدارو – قدمت آن
بوميان – مهاجمان –
جامعة روستايي – طبقه – جنگجويان – براهمه – بازرگانان – كارگران – نجسها
گلهداران – برزگران –
پيشهوران – بازرگانان – سكه و اعتبار – اصول اخلاقي – ازدواج – زن
دين پيش از ودا –
خدايان ودايي – خدايان اخلاقي – داستان آفرينش به روايت ودا – خلود – قرباني اسب
سانسكريت و انگليسي –
خطنويسي – چهار ودا – ريگ ودا – يك سرود آفرينش
مؤلفان آنها – موضوع آنها – عقل در مقابل شهود – آتمن –
برهمن – هماني آن دو – وصف خدا – رستگاري – تأثير اوپانيشادها – نظر امرسن دربارة
برهما
شكاكان – نيهيليستها –
سوفسطاييان – ملحدان – مادهگرايان – دينهاي بدون خدا
قهرمان بزرگ –
اعتقادنامة جين – چندخدايي الحادي – رياضتكشي – رستگاري از راه خودكشي – تاريخ
متأخر آيين جين
زمينة آيين بودا –
تولد شگفتآور – جواني – رنجهاي زندگي – گريز از خانه – سالهاي رياضتكشي –
روشنفكري – بينش نيروانه
چهرة استاد – روشهاي او
– چهار حقيقت عالي – راه هشتگانه – پنج دستور اخلاقي – بودا و مسيح – مكتب لاادري
بودا و ضديت او با تفوق روحانيون – الحاد او – روانشناسي بيروان او – معني
نيروانه
معجزات او – ديدارش از خانة پدري – رهروان بودايي – مرگ
فصل شانزدهم: از اسكندر تا اورنگ زيب،
اسكندر در هند – چندره
گوپتة رهاييبخش – مردم – دانشگاه تكسيله – كاخ شاهي – روزي از زندگي يك شاه –
ماكياولي كهين – ادارة حكومت – قانون – بهداشت عمومي – حمل و نقل راهها – ادارة
شهرها
آشوكا – فرمان شكيبايي
– بشيران آشوكا – شكست او – كامكاري او
دوران تهاجمات – شاهان
كوشاني – امپراطوري گوپته – سفرهاي فاـهين – احياي ادب – هونها در هند – هرشة
سخاوتمند – سفرهاي يوان چوانگ
ساموراي هند – عصر
شهسواري – سقوط چيتور
مملكتهاي پادشاهي دكن
– ويجيهنگر – كريشنارايه – يك پايتخت قرون وسطايي – قوانين – هنرها – دين –
غمنامه
تضعيف هند – محمود
غزنوي – سلاطين دهلي – انحرافات فرهنگي آن – سياست درنده خوي آن – درس تاريخ هند
تيمور لنگ – بابر – همايون
– اكبر – حكومت او – منش او – حمايت او از هنر – شوق او به فلسفه – دوستي او با
آيينهاي هندو و مسيحيت – دين نو او – واپسين روزهاي او
فرزندان مردان بزرگ – جهانگير – شاه جهان – جلال او – سقوط
او – اورنگ زيب – تعصب او – مرگ او – آمدن بريتانياييها
زمينة جنگل – كشاورزي
– استخراج معادن – صنايع دستي – بازرگاني – پول – مالياتها – قحطي – فقر و ثروت
سلطنت – قانون – قانون
نامة مانو – تكامل نظام طبقاتي – ظهور برهمنان – امتيازات و قدرتهاي آنها – تعهدات
آنها – در دفاع از طبقه
درمه – كودكان –
ازدواج در خردسالي – هنر عشقورزي – روسپيگري – عشق رؤيايي – ازدواج – خانواده –
زن – زندگي معنوي او – حقوق او – حجاب – ساتي – بيوگي
حجب جنسي – بهداشت – لباس – صورت ظاهر – هنر ظريف هندوها –
عيوب و فضايل آنها – بازيها – جشنوارهها – مرگ
اوج آيين بودا – دو
ارابه – مهايانه – آيين بودا، آيين رواقي و مسيحيت – برچيده شدن آيين بودا – اشاعة
آن در سيلان – برمه – تركستان – تبت – كامبوج – چين – ژاپن
آيين هندو – برهما،
ويشنو، شيوا – كريشنا – كالي – خدايان حيوان – گاو مقدس – شرك و توحيد
پورانهها – تناسخات
جهان – حلول روان – كرمه – جنبههاي فلسفي آن – زندگي شر است – رهايي
خرافات – علم احكام نجوم
– فاليسيسم – شعاير – قرباني – تطهير – آبهاي متبرك
روشهاي تقدس – مرتدان – تساهل – نظر كلي دربارة دين هندو
خاستگاه ديني آن –
ستارهشناسان – انديشة رياضي – ارقام عربي – سلسلة اعشاري – جبر – هندسه – فيزيك –
شيمي – زيستشناسي – طب ودايي – پزشكان – جراحان – علم بيهوشي – مايهكوبي –
هيپنوتيسم
قدمت فلسفة هندي – سهم برجستة آن – دانشمندان آن – اشكال –
مفهوم ذهني درست پنداري – مفروضات فلسفة هندي
آوازه بلند آن –
مابعدالطبيعه – تكامل – الحاد – ايدئاليسم – روح – تن – ذهن و روان – مقصد فلسفه –
تأثير سانكيه
مرتاضان – قدمت يوگه –
معناي آن – هشت مقام تربيت نفس – هدف يوگه – معجزات جوكي – صداقت يوگه
منشأ – شنكره – منطق – معرفتشناسي – مايا – روانشناسي – الاهيات
– خدا – اخلاق – دشواريهاي نظام – مرگ شنكره
انحطاط – خلاصه – نقد – تأثير
سانسكريت – گويشهاي
بومي – دستور زبان
مدارس – روشها –
دانشگاهها – تعليم و تربيت اسلامي – نظر يك امپراطور دربارة آموزش و پرورش
مهابهاراتا – داستان آن
– شكل آن بهاگاوداـگيتا – ما بعدالطبيعة جنگ – بهاي آزادي – رامايانا – نغمة
عاشقانه در جنگل – ربودن سيتا – حماسههاي هندي و يوناني
منشأها – ارابة گلين –
ويژگيهاي درام هندي – كاليداس – داستان شاكونتالا – ارزيابي درام هندي
وحدت آن دو در هند – فابلها – تاريخ – افسانهها – شاعران
كوچكتر – ظهور ادبيات محلي – چندي داس – تولسي داس – شاعران جنوب – كبير
عصر بزرگ هنر هندي –
يكتايي آن – بستگي آن با صنعت – سفالگري – فلزكاري – چوبكاري – عاجكاري –
جواهرسازي – پارچهبافي
كنسرت در هند – موسيقي
و رقص – موسيقيدانان – گام و فرم – مايه – موسيقي و فلسفه
ماقبل تاريخ –
فرسكوهاي آجانتا – مينياتورهاي راجپوت – مكتب مغولي - نقاشان - نظريهپردازان
اوليه – بودايي –
گندهاره – عصر گوپته – مستعمراتي – ارزيابي
قبل از آشوكا –
آشوكايي – بودايي – جيني – شاهكارهاي شمال – ويران شدن آنها – سبك جنوبي – معابد
تكسنگي (يكپارچه) – معابد ساختماني
سيلان – جاوه – كامبوج
– خمرها – دين آنها – آنگكور – سقوط خمرها – سيام – برمه
سبك افغاني – سبك مغولي
– دهلي – آگرا – تاجمحل
زوال هنر هندي – مقايسة معماري هندي و اسلامي – نظري كلي به
تمدن هندي
آمدن اروپاييان –
پيروزي بريتانيا – شورش سپاهيان – سود و زيانهاي حكومت بريتانيا
مسيحيت در هند – برهما
– سمج – اسلام – راماكريشنا – ويويكاننده
علم و هنر – خانوادهاي
از نوابغ – جواني رابيندرانات – شعرش – سياستش – مكتبش
هند دگرگون ميشود –
تغييرات اقتصادي – اجتماعي – زوال نظام طبقاتي – طبقات و اصناف – نجسها – ظهور زن
دانشجويان غربگرا –
دنيايي شدن بهشت – كنگرة ملي هند
تصوير يك پارسا –
مرتاض – مسيحي – آموزش و پرورش گاندي – در افريقا – شورش 1921 - «من آن انسانم» -
سالهاي زندان – هند جوان – انقلاب چرخ ريسندگي – دستاوردهاي گاندي
كتاب سوم
خاور دور
الف – چين
جغرافيا – نژاد – دورة
پيش از تاريخ
آفرينش در نظر چينيان –
پيدايش فرهنگ - شراب و قاشقهاي ميلهاي – فغفورهاي با فضيلت – يك سلطان خداناشناس
عصر ملوكالطوايفي چين
– يك وزير توانا – كشمكش عرف و قانون – فرهنگ و هرج و مرج – تغزلات عشقي از كتاب
چكامهها
كتاب تحولات - «يانگ»
و «يين» - عصر روشنفكري چين - تنگ شي يا سقراط چين
لائوتزه – تائو – نظر لائوتزه دربارة روشنفكران – سخافت
قوانين – مدينة فاضلة روسو و اخلاق مسيحي – تصوير يك خردمند – ملاقات لائوتزه و
كنفوسيوس
ولادت و جواني –
شاگردان و روشها – سيما و منش – زن و ببر – تعريف حكومت خوب – كنفوسيوس بر اريكة
قدرت – سالهاي سرگرداني – تسلاي دورة پيري
پارهاي از منطق –
فيلسوف و كودكان ولگرد – دستور خرد
تصوير ديگر از خردمند
– عناصر شخصيت – قانون زرين
حق حاكميت مردم –
حكومت از روي سرمشق – عدم تمركز ثروت – موسيقي و آداب – سوسياليسم و انقلاب
دانشمندان كنفوسيوسگراي – غلبة آنان بر قانونگرايان –
نواقص آيين كنفوسيوس – ارزش آنان در زمان ما
يك مادر نمونه –
فيلسوف در ميان شاهان – آيا انسانها طبعاً نيكوكارند؟ – يگانه خراج – منسيوس و
كمونيستها – سودجويي – حق انقلاب
طبع شرير انساني –
ضرورت قانون
بازگشت به طبيعت – جامعة بيحكومت – راه طبيعت – حدود عقل –
تكامل انسان – تكمهساز – نفوذ فلسفة چين در اروپا
دورة امارات جنگاور –
خودكشي چوپينگ – شيهوانگتي چين را وحدت ميبخشد – ديوار بزرگ – كتابسوزان – شكست
شيهوانگتي
هرج و مرج و فقر –
دودمان هان – اصلاحات وو تي – ماليات بر درآمد – اقتصاد منظم وانگ مانگ – انهدام
آن – هجوم تاتارها
دودمان جديد – شيوة
تاي تسونگ براي كاهش بزهكاري – عصر آسايش – فغفور مشعشع – سرگذشت يانگ كوي في –
طغيان آن لوشان
قصهاي از لي پو –
جواني و دليري و عشقهاي او – در زورق سلطنتي – بشارت انگور – جنگ – سفرهاي ليپو –
در زندان – شعر بيمرگ
نظم آزاد – تصويرسازي
در شعر – هر شعري تصوير است و هر تصوير شعر – رقت – كمال صوري
تائو چيين – پوچويي –
اشعار درمانبخش مالاريا – توفو و ليپو – تصويري از جنگ – ايام آسايش – بينوايي –
مرگ
وسعت دامنة ادبيات چين
– داستانها – تاريخ – سوماچيين – مقالات – گفتار هانيو دربارة استخوان بودا
پستي فن نمايش در چين – منشأ آن – نمايشنامه – تماشاگران –
بازيگران – موسيقي
فصل بيست و پنجم: عصر هنرمندان،
A. رنسانس دورة سونگ
دودمان سونگ – نخست
وزير بهبودخواه – چارة بيكاري – انتظام صنعت – قوانين دستمزدها و قيمتها – ملي
كردن بازرگاني – بيمة حكومتي براي بيكاري و بينوايي و پيري – امتحانات استخدام
دولتي – شكست وانگ آن شي
بسط علم – كاغذ و مركب
در چين – مراحل ابتدايي اختراع چاپ – قديمترين كتابها – پول كاغذي – حروف مجزاي
چاپي – گلچينها – لغتنامهها، و دايرةالمعارفها
چوشي – وانگ يانگ مينگ – بركنار از خير و شر
مقام هنر در چين –
منسوجات – خانهافزارها – جواهرآلات – بادبزنها – لاككاري – يشمتراشي – بعضي از
شاهكارهاي مفرغي – پيكرتراشي
معماري – برج چيني
نانكينگ – پاگوداي يشمي پكن – معبد كنفوسيوس – معبد و مذبح آسمان – كاخهاي قبلاي
قاآن – يك خانة چيني – داخل آن – رنگ و شكل آن
كوكاي چي – فريد زمان
در نقاشي و ظريف طبعي و ابلهنمايي – مينياتورهاي هانيو – شيوههاي كلاسيك و
رمانتيك – وانگوي – وو تائوتزه – هوي تسونگ – فغفور هنرمند – استادان عصر سونگ
طرد مناظر و مرايا – دوري از واقعپردازي – ترجيح خط بر رنگ
– ايجاد تقارن و وزن به وسيلة شكل – القاي ادراكات و عواطف – قيود و محدوديتها –
صداقت در هنر چيني
سفالگري – چينيسازي – تاريخ ديرين آن – سلادون – ميناكاري
– مهارت هائوشي چييو – كلوازونه – عصر كانگشي – عصر چيين لونگ
مسافران عجيب –
ماجراهاي يك ونيزي در چين – جلال و سعادت هانگچو – كاخهاي پكن – غلبة مغولان –
چنگيزخان – قبلاي قاآن – شخصيت و سياست او – حرم او – ماركوي هزار هزاري
سقوط مغولان – دودمان مينگ – هجوم قوم منچو – دودمان چينگ –
سلطان روشنفكر – بياعتنايي چيين لونگ به مغرب زمين
جمعيت – قيافه – پوشش
– ويژگيهاي زبان چيني – در باب خط چيني
1. كشتزارها
فقر برزگران – شيوههاي
كشتكاري – فراوردهها – چاي – خوراك – رياضت در روستاها
كارهاي دستي – ابريشم
– كارخانهها – اصناف – باربران – راهها و ترعهها – بازرگانان – پول و برگ اعتبار
– سكهها – تورم پول كاغذي
باروت – استعمال آن در آتشبازي و جنگ – قطبنما – ندرت
اكتشافات صنعتي – جغرافيا – رياضيات – فيزيك – فنگشوي – اخترشناسي – پزشكي –
بهداشت
خرافات و شكاكيت – جانگرايي
– آسمان پرستي – نياپرستي – آيين كنفوسيوس – آيين تائو – اكسير زندگي – آيين بودا
– تساهل ديني و التقاط اديان – آيين اسلام – مسيحيت – علل شكست آن در چين
مقام اخلاق در جامعة
چيني – خانواده – كودكان – پاكدامني – روسپيگري – روابط پيش از زناشويي – ازدواج و
عشق – تكگاني و چندگاني – متعهگيري – طلاق – يك ملكة چيني – پدر خانواده – رقيت
زن – شخصيت چيني
عدم اعتنا به فرد – خودمختاري – ده و ايالت – ضعف قوانين
مدون – كيفرهاي شديد – فغفور – دستگاه تفتيش – سازمانهاي ديواني – تربيت
ديوانسالاران – تفويض مشاغل بر اساس تعليم و تربيت – امتحانات استخدام دولتي –
معايب آن – محاسن آن
فصل بيست و هفتم: انقلاب و تجديد حيات،
كشمكش آسيا و اروپا –
پرتغاليان – اسپانياييان – هلنديان – انگليسيان – تجارت ترياك – جنگهاي ترياك –
طغيان تايپينگ – جنگ با ژاپن – كوشش براي تجزية چين – سياست درهاي باز – ملكة
تزوشي – اصلاحات كوانگ شو – سقوط او – شورش بوكسرها – غرامت
صرف غرامات براي تربيت
دانشجويان – آشنايي آنان با تمدن غربي – تأثير آنان در متزلزل كردن جامعة چيني – نقش
مبلغان بيگانه – سون ياتسن مسيحي – حوادث جواني او – ملاقات او با ليهونگ چانگ –
نقشههاي او براي ايجاد انقلاب – موفقيت او – يوآن شيكاي – مرگ سون ياتسن – هرج
و مرج و غارتگري – كمونيسم – شمال آرام – چيانگ كايشك – ژاپنيان در منچوري – در
شانگهاي
تحول در ده – در شهر – كارخانهها – بازرگاني – اتحاديههاي
كارگري – دستمزد – حكومت جديد – مخالفت ناسيوناليسم با تمدن غربي – تضعيف آيين
كنفوسيوس – واكنش در برابر دين – اخلاق نو – تحول زناشويي – جلوگيري از توليد مثل
– آموزش و پرورش مختلط – جنبش ادبي و فلسفي «طغيان نو» - زبان ادبي نو – هو شي –
عوامل انهدام – عوامل تجديد حيات
ب – ژاپن
فصل بيست و هشتم: بنيادگذاران ژاپن،
چگونه ژاپن به وجود
آمد؟ – تأثير زلزلهها
اختلاط نژادي – تمدن
ابتدايي – دين – آيين شينتو – آيين بودايي – منشأ هنرها – اصلاح بزرگ
امپراطوران – اشراف –
نفوذ چين – عصر طلايي كيوتو – انحطاط
شوگونها – حكومت باكوفو
– دستگاه نيابت سلطنت هوجو – حملة قبلاي قاآن – شوگوني خاندان آشيكاگا – سه دزد
دريايي
فرمانروايي هيدهيوشي
– حمله به كره – كشمكش با مسيحيت
جلوس اييه ياسو – فلسفة او – اييه ياسو و مسيحيت – مرگ اييه
ياسو – شوگوني خاندان توكوگاوا
فصل بيست و نهم: مباني سياسي و اخلاقي،
ناتواني امپراطوران –
اقتدارات شوگونها – شمشير ساموراي – قوانين ساموراي – هاراكيري – چهل و هفت
«رونين» - حكم تخفيفيافته
نخستين قوانين –
مسئوليت جمعي – كيفرها
طبقات منفصل – آزمايشي
در ملي كردن اراضي – تثبيت دستمزد به وسيلة حكومت– قحطي – صنايع دستي – پيشهوران
و اصناف
قامت – آرايهها – لباس
– خوراك – آداب مردمداري – نوشابة ساكي – مراسم چاينوشي – گلپرستي – طبيعت دوستي
– باغها – خانهها
اقتدار پدر – وضع زن –
كودكان – اخلاق جنسي – گيشا – عشق
دين در ژاپن – تحول
آيين بودايي – روحانيان – شكاكان
آمدن فلسفة كنفوسيوس به ژاپن – انتقاد از دين – دين
دانشوران – كايبارا اك كن – سخني در آموزش و پرورش – نظري دربارة لذت – نحلههاي
مخالف – اسپينوزاي ژاپن – ايتو جينساي – ايتو توگاي – اوگيو سوراي – جنگ دانشوران
– مابوچي – موتو اوري
فصل سيام: انديشه و هنر در ژاپن باستان،
زبان – خطنويسي –
آموزش و پرورش
مانيوشو – كوكينشو –
مشخصات شعر ژاپني – چند نمونه – شعر بازي – شرطبندي و قمار
بانو موراساكي –
داستان گنجي – مزاياي آن – داستانهاي اخير ژاپن – يك فكاهينويس
مورخان – آراي هاكوزكي
بانو سيشو ناگون – كامو نوچومي
نمايش بزمي – مشخصات
آن – تئاتر مردم – شكسپير ژاپن – داوري
تقليد خلاق – موسيقي و
رقص – اينرو و نتسوكه – هيداري جينگارو – لاك كاري
معابد – قصور – مقبرة
اييه ياسو – منازل
شمشير – آيينه – مجسمههاي
سهگانه در هوري يوجي – مجسمههاي كلان – دين و پيكرتراشي
الهام چين – سفالگران
هيزن – سفالگري و چاي – آوردن فن چينيسازي از هيزن به كاگا – قرن نوزدهم
اشكالات اين بحث –
روشها و مواد – صورتها و انديشهها – ورود نقاشان كرهاي و الهام بوداييان – مكتب
توسا – بازگشت به سبك چيني – سس شيو – نحلة كانو – كويتسو و كورين – نحلة رئاليسم
نحلة اوكي يويه –
بنيادگذاران آن – استادان آن – هوكوسايي – هيروشيگه
نگاهي به گذشته – عوامل متباين – ارزيابي – سقوط ژاپن
باستان
انحطاط حكومت شوگوني –
پيشتازي امريكا – اعادة اقتدارات امپراطور – غربگرايي ژاپن – تجديد سازمان سياسي
جامعه – قانون اساسي جديد – قوانين – ارتش – جنگ با روسيه – نتايج سياسي آن
صنعتي شدن ژاپن –
كارخانهها – دستمزد – اعتصاب – فقر – نظر ژاپنيان
تجدد در پوشش – تجدد در
آداب – شخصيت ژاپني – تحول اخلاق و زناشويي – دين – علم – پزشكي ژاپن – هنر و ذوق
– زبان و آموزش و پرورش – داستانهاي ناتوراليستي – شعر جديد
مباني متزلزل تمدن جديد – علل امپرياليسم ژاپن – مطالبات
بيست و يك گانه – كنفرانس واشينگتن – قانون مهاجرت 1924 – حمله به منچوري – كشور
جديد – ژاپن و روسيه – ژاپن و اروپا – آيا بايد امريكا با ژاپن بجنگد؟